Videoconferència interescolar amb Patricia Weisz, presidenta de la Fundació Violeta Friedman, supervivent de l’Holocaust
En el context del Dia d’Europa, que es celebra el 9
de maig, alumnat de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat, ha participat en una
activitat organitzada per l’Institut Europeu d’Educació per a la Cultura
Democràtica, dirigit per Tamar Shuali, professora de l’UCV, i del que forma
part Arcadi Sánchez, professor d’Història del nostre col·legi.
L’activitat ha consistit en una trobada virtual amb
Patricia Weisz, presidenta de la Fundació Violeta Friedman. Patricia és a més
filla de Violeta. Hem comptat també amb la participació dels col·legis Sagrado
Corazón (Godella) i Martí Sorolla (València)
La vida de Violeta Friedman va estar marcada per la
II Guerra Mundial. Va nàixer a Marghita (Romania), l’any 1930, però va ser la
seua ascendència jueva la que va fer que patirà la pijor experiència de la seua
vida als 14 anys, quan va ser deportada al camp d’extermini nazi
d’Auschwitz-Birkenau. Allí va perdre a tota la seua família, excepte la seua
germana, assassinats a les càmeres de gas. Després de la guerra, va viure al
Canadà i a Veneçuela i, finalment, l’any 1965 va vindre a Espanya.
Ací va dur a terme una croada contra el
negacionisme de l’Holocaust, i particularment contra Leon Degrelle, un dels
nazis protegits pel règim franquista, que acabà amb l’aprovació de la Llei
contra els delictes d’odi.
L’alumnat va poder gaudir de les ensenyances de
Patricia, així com de les intervencions de Tamar i Arcadi, i van establir un
col·loqui amb ells, plantejant reflexions molt interessants al voltant dels
sentiments, les emocions, i tractant de comprendre les actituds que dugueren a
cometre les atrocitats que es van produir a l’Holocaust.
I va ser molt interessant veure com es poden traure
conclusions d’aquells fets aplicar-los a la vida quotidiana dels alumnes, com
per exemple al bullying a l’escola, o a determinats missatges que apareixen als
mitjans de comunicació, i a la realitat social i política, ajudant-los a
desenvolupar l’esperit crític i la comprensió del món que els envolta.